tiistai 15. lokakuuta 2013
KaleidosCup Turun Ylioppilasteatterilla: Tappajahai, maata näkyvissä ja muita improvisaatioharjoituksia
KaleidosCup 2013 on täydessä vauhdissa!
Millainen on tulevaisuuden palvelukonsepti risteilyaluksille?
KaleidosCup 2013 starttasi Logomossa!
Opiskelijat saivat rennon aamukahvin parissa infopaketit kahden päivän pituisesta kilpailusta sekä kuulla tehtävänannon. Ratkaisut esitetään keskiviikkona tuomaristolle klo 14.30 Logomossa ja voittajat julkistetaan klo 20 Ravintola Koulussa.
Tämän vuoden aiheena on
suunnitella uudenlainen palvelukonsepti risteilyaluksille.
Aiheeseen haettiin teknistä näkemystä ja oppia vierailulta Turun telakalla tuotekehityskoordinaattori Kari Sillanpään johdolla. Telakalla ajettiin mm. rakennusaltaan pohjalle, jossa on käynnissä toisen TUI-risteilijän rakennusprojekti.
Iltapäivällä tänään klo 14 alkaen opiskelijat kahvittelevat ja maiskuttelevat oppimaansa Cup & Pint:ssa ja klo 16.30 haetaan virikkeitä luovaan työskentelyyn, ryhmätöihin ja esiintymiseen Turun Ylioppilasteatterilla improvisaation keinoin.
KaleidosCup-opiskelijakilpailu auttaa nostattamaan meriteollisuuden vetovoimaisuutta nuorten parissa sekä helpottaa oivaltamaan oman osaamisen soveltamismahdollisuuksia vieraan alan haasteisiin. KaleidosCup eroaa monista muista opiskelijakilpailuista mm. aitojen verkostoitumismahdollisuuksien sekä työelämälähtöisen konkreettisen haasteen johdosta. Opiskelijat oppivat toisiltaan sekä alansa ammattilaisilta.
Tuomaristossa toimii Kari Sillanpää (STX Europe), Mauno (Suomen Keksijäin liitto ry), Miia Liesegang (Suunnittelutoimisto innollinen) ja Teppo Virta (Teknologiateollisuus ry).
”Kilpailu antaa mahdollisuuden testata omia rajojaan ja myyntihenkisyyttä. Työelämässä joutuu aina myymään omia ideoita tai jotain palvelua, joten tämä on hieno tilaisuus opiskelijoille harjoitella ja hioa taitojaan”, sanoo Logomo Byråssa yhden naisen yritystä pyörittävä Miia Liesegang Suunnittelutoimisto Innollisesta.
KaleidosCup on osa Kaleidoskooppi-hanketta ja vastaa osaltaan tavoitteeseen löytää uudenlaisia ratkaisuja meri- ja metalliteollisuuden kilpailukyvyn kasvattamiseksi ja rakentaa toimivaa monialaista yhteistyöalustaa innovaatitotoiminnan vauhdittamiseksi.
Lisätietoja:
KaleidosCup-johtaja: Teemu Hiltunen, teemu.hiltunen@koneteknologiakeskus.fi p. 040 5526292
Kaleidoskooppi-hankekoordinaattori: Rita Rauvola, rita.rauvola@humak.fi ja p. 0400 349 368
torstai 10. lokakuuta 2013
Assarit esittäytyvät!
Kaleidoskoopin viestintätiimissä on kesäkuusta alkaen työskennellyt kolme opiskelija-assistenttia, mutta keitä he ovat?
Sami
Sami on
hyvin lahjakas nuori toimittaja. Hän on loistava kuvaaja, mutta myös muut
toimittajuuden osa-alueet kuunnostavat. Sami ei tykkää huvipuistoista eikä niinkään koiranpennuista. Kalastus on erityisen lähellä Samin sydäntä.
Klaudia
Kladu
haaveilee radiotoimittajan urasta ja on aina mustelmilla, sillä hän harrastaa
cheerleadingiä. Ruoka on myös erityisen tärkeää Klaudialle, sillä se on hyvää.
Uuniperunat salaisen reseptin mukaan tehdyn kastikkeen kera ovat hänen
lempiruokaansa. Klaudia saattaa joskus vaikuttaa kajahtaneelta, mutta älä
huoli, sitä hän onkin.
Pirre
Pirre
Pirre tekee
mielellään kaikenlaista mediaan liittyvää aina radiosta tiedottamiseen ja
valokuvaamiseen. Pirre ei ole mikään kotikissa, vaan etsii aina uusia
kokemuksia ja tapaa mielellään kaltaisiaan hyviä tyyppejä. Harrastuksiin
kuuluvat muun muassa seinäkiipeily ja improvisaatio.
tiistai 8. lokakuuta 2013
Nyt kannattaa olla luova!
Miten saat houkuteltua luovat ideat esiin? Yksi keino on lähteä näkemään ja kokemaan maailmaa.
Katso uusin traileri klikkaamalla kuvaa!
Katso uusin traileri klikkaamalla kuvaa!
torstai 26. syyskuuta 2013
Tulevaisuuden Pelle Pelottomat
Luovia innovaatioita ei synny tyhjästä. Tarvitaan eri alojen osaajia, ihmisiä, jotka näkevät asiat eri näkökulmista.
Tarvitaan tuoreita ja uusia ratkaisuja, uskallusta ja uhkarohkeutta.
Korkeakouluopiskelijoille suunnattu KaleidosCup tuo yhteen opiskelijat ja työnantajat. Opiskelijat pääsevät luomaan ja keksimään jotain täysin uutta, jotain mitä kukaan ei joskus uskaltanut edes ajatella!
Korkeakouluopiskelijoille suunnattu KaleidosCup järjestetään Turussa 15. -16.10.2013
www.kaleidoscup.fi
Tässä pieniä maistiaisia tulevasta!
Traileri 1
Traileri 2
keskiviikko 18. syyskuuta 2013
Kun luovuus ja tekniikka kohtaavat
Toisinaan kaksi eri alan toimijaa eivät huomaa, mitä voisivat oppia toisiltaan. Kaleidoskoopin projektituottaja Lan Le, kertoo miten luovat alat ja meri-, ja metalliteollisuus löytävät toisensa.
Lan Len haastattelu
keskiviikko 7. elokuuta 2013
Älypuhelinsovelluksia ristelyalukselle
Kaleidoskooppi hankkeessa testattiin luovien alojen käyttöä
palvelujen kehittämisessä. Turun Ammattikorkeakoulussa järjestetyssä workshopissa aiheena oli
mobiiliaplikaatioiden käyttäminen risteilyaluksella. Uutta palvelua haluttiin testata mahdollisimman realistisessa
kontekstissa ja tästä syystä tilaisuudessa käytettiin perinteisen ”rasti ruutuun”
–kyselyn sijaan näyttelijöitä!
Näyttelijät esittivät erilaisia tilanteita, joita laivalla
saattaisi tapahtua. Esimerkiksi: ”Olen eksyksissä, mitä teen?” Toinen
näyttelijöistä esitti perinteistä asiakasta, joka etsii karttaa seinältä, kun
taas toinen hyödynsi älypuhelintaan sijaintinsa paikallistamiseen.
Workshoppiin osallistui n. 100 Turun AMK:n opiskelijaa, jotka äänestivät clicker-laitteilla reaaliajassa kuinka hyödyllinen sovellus heidän mielestään oli. Tutkimus oli osa Liping Huaning Cruise and Ferry –ohjelman lopputyötä.
Mobile Apps
Workshop poiki myös tieteellisen artikkelin: “Acting Out Service Scenarios – A Method for
Testing New Service Concepts.” Artikkelin kirjoittajina olivat Tiina
Jaatinen (Turun AMK), Joni Salminen (Turun Yliopiston Kauppakorkeakoulu) ja
Liping Huang (Aalto Yliopisto).
Artikkeli esitettiin Istanbulissa kesäkuussa 2013 ja se on
julkaistu World Academy of Science, Engineering and Technology -julkaisussa.
Kaleidoskooppi henkisesti myös konferenssi-esityksessä pyrittiin käyttämään Power Point –esitystä luovempia ja visuaalisempia menetelmiä: Prezia ja You Tube -videoa.
Luovalla tutkimusmenetelmällä oli useita hyötyjä:
- Osallistujien ei tarvinnut valmistautua ja osallistuminen oli helppoa
- Tulokset nähtiin välittömästi screenilta clicker-laitteiden avulla
- Näyttelijät loivat tilaisuuteen todentuntua
- Viihteellinen ja pelillinen tapa tehdä tutkimusta
- Osallistujilla ei ollut häiritsevää vaikutusta toistensa mielipiteisiin
- Tutkimuksessa yhdistyi kyselytutkimuksen ja haastattelujen hyödyt: saimme sekä tilastollista dataa että kommentteja
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)