Safety Experience Workshop
Cruise & Ferry Experience Program ja Kaleidoskooppi järjestivät Safety
Experience Workshopin Master of Aalto
Exhibition (MOA) –näyttelyn yhteydessä Helsingin Jätkäsaaressa toukokuun
lopussa.
Turvallisuuden
tunne muodostuu hyvin erilaisista asioista eri ihmisille. Muistuttaako
pelastusrengas sinua turvallisuuden huomioimisesta vai riskistä joutua
onnettomuuteen? Matkustajalaivojen turvallisuustutkimuksessa turvallisuutta
lähestytään usein riskianalyysien tai laskennallisten todennäköisyyksien
näkökulmasta. Kysymykset, kuten ”millaiset elementit luovat turvallisuuden
tunteen” ja ”millaisen tilan ihminen kokee turvalliseksi” jäävät monesti
vähälle huomiolle vaikka asioiden kokeminen vaikuttaakin oleellisesti ihmisen
toimintaan. Työpajan tarkoituksena oli kartoittaa monitaustaisen
osaanottajajoukon kesken asioita jotka vaikuttavat keskeisesti turvallisuuden
kokemiseen.
Työpajan
vetäjänä toimi Markus Ahola (TaM)
joka tutkii matkustajalaivoihin keskittyvässä väitöstutkimuksessaan erilaisten
arvojen kokemista muotoilun kautta, toisin sanoen mitkä asiat nousevat
tärkeäksi käyttäjän ja muotoilun välisessä kommunikaatiossa kun kommunikaatiota
tarkastellaan erilaisten arvojen välityksellä.
Työpaja kokosi yhteen yritysten edustajia (esim. Arctech, Outokone ja STX Finland), opiskelijoita ja luovan alan
freelancer toimijoita. Monialainen ja -kulttuurinen osallistujajoukko eri
ammatti- ja ikäryhmistä varmistaa monipuolisen tutkimustiedon keräämisen
(Koskinen et al. , 2011). Safety Experience –työpaja noudatti hyvin perinteistä
kaavaa, jossa joukko ihmisiä keskustelee ja havainnoi annettua aihetta
ryhmässä. Tällainen menettely on tarpeen etenkin tuotekehityksen alkuvaiheessa,
jossa etsitään uusia ideoita ja keinoja (Mattelmäki, 2004).
Teema
|
Klusteri
|
Pääryhmät
|
1. Arkkitehtuuri
|
pohjapiirrustus & sisustus
|
avoimuus, materiaalit
|
2. Turvavarusteet/laitteisto
|
turvavarusteet
|
turvavaruste, valvonta
|
3. Kommunikointi
|
informaatio & tuntemukset
|
navigointi, aistit
|
4. Yhteisö
|
yhteisö
|
matkustajat, henkilökunta
|
Voidaankin todeta että turvallisuus koetaan
matkustajalaivoilla ensisijaisesti ympäröivän arkkitehtuurin
kautta (tilasuunnittelu, sisutus), toiseksi turvavarusteiden välityksellä
(pelastusveneet, pelastusliivit),
kolmanneksi kommunikoinnin kautta (informaation eri kanavat) ja muiden
ihmisten käytöksen ja läsnäolon kautta (miehistö, matkustajat).
Työpajan
tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa matkustajalaivojen tilojen turvallisuussuunnittelun
alkuvaiheessa. Turvallisuuden kokemisen ymmärtäminen on tärkeää koska ihmiset
havainnoivat ympäristöään erilaisten asioiden kautta (Bloch, 1995; Crilly et
al. 2004) ja havainnot määrittelevät
miten ympäristömme koemme ja siinä toimimme (O’Shaughnessy, 1992; Bloch, 1995).
Esimerkiksi, jos hyttikäytävän suunnittelusssa keskitytään siihen millaisen
turvallisuuskokemuksen se matkustajalle tarjoaa, voidaan onnistuneella
suunnittelulla vaikuttaa matkustajien toimintaan mahdollisessa onnettomuustilanteessa.
Lisätietoa:
http://cruiseferry.aalto.fi
http://moa.aalto.fi
sekä Markus Ahola, markus.ahola@aalto.fi
Lähteet:
Bloch,
P.H. 1995. Seeking the ideal form: product design and consumer response. Journal of Marketing, 59, 16–29.
Crilly,
N., Moultrie, J. & Clarkson, P.J. 2004. Seeing things: consumer response to
the visual domain in product design. Design
Studies, 25, 547–577.
Mattelmäki, T. 2006. Design probes. University of Art and
Design Helsinki.
Koskinen,
I., Zimmerman,
J., Binder,
T., Redstrom,
J. & Wensveen,
S. 2011. Design Research Through
Practice: From the Lab, Field, and Showroom. Morgan Kaufmann: San
Francisco.
O’Shaughnessy, J 1992. Explaining buyer behavior. Oxford
University Press, Oxford, UK.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti