Kaleidoskooppi hankkeessa testattiin luovien alojen käyttöä
palvelujen kehittämisessä. Turun Ammattikorkeakoulussa järjestetyssä workshopissa aiheena oli
mobiiliaplikaatioiden käyttäminen risteilyaluksella. Uutta palvelua haluttiin testata mahdollisimman realistisessa
kontekstissa ja tästä syystä tilaisuudessa käytettiin perinteisen ”rasti ruutuun”
–kyselyn sijaan näyttelijöitä!
Näyttelijät esittivät erilaisia tilanteita, joita laivalla
saattaisi tapahtua. Esimerkiksi: ”Olen eksyksissä, mitä teen?” Toinen
näyttelijöistä esitti perinteistä asiakasta, joka etsii karttaa seinältä, kun
taas toinen hyödynsi älypuhelintaan sijaintinsa paikallistamiseen.
Workshoppiin osallistui n. 100 Turun AMK:n opiskelijaa, jotka äänestivät clicker-laitteilla reaaliajassa kuinka hyödyllinen sovellus heidän mielestään oli. Tutkimus oli osa Liping Huaning Cruise and Ferry –ohjelman lopputyötä.
Mobile Apps
Workshop poiki myös tieteellisen artikkelin: “Acting Out Service Scenarios – A Method for
Testing New Service Concepts.” Artikkelin kirjoittajina olivat Tiina
Jaatinen (Turun AMK), Joni Salminen (Turun Yliopiston Kauppakorkeakoulu) ja
Liping Huang (Aalto Yliopisto).
Artikkeli esitettiin Istanbulissa kesäkuussa 2013 ja se on
julkaistu World Academy of Science, Engineering and Technology -julkaisussa.
Kaleidoskooppi henkisesti myös konferenssi-esityksessä pyrittiin käyttämään Power Point –esitystä luovempia ja visuaalisempia menetelmiä: Prezia ja You Tube -videoa.
Luovalla tutkimusmenetelmällä oli useita hyötyjä:
- Osallistujien ei tarvinnut valmistautua ja osallistuminen oli helppoa
- Tulokset nähtiin välittömästi screenilta clicker-laitteiden avulla
- Näyttelijät loivat tilaisuuteen todentuntua
- Viihteellinen ja pelillinen tapa tehdä tutkimusta
- Osallistujilla ei ollut häiritsevää vaikutusta toistensa mielipiteisiin
- Tutkimuksessa yhdistyi kyselytutkimuksen ja haastattelujen hyödyt: saimme sekä tilastollista dataa että kommentteja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti