maanantai 22. huhtikuuta 2013

Voiko luovuutta opetella?


Kaleidoskooppi- hanketiimi vieraili Jyväskylän Tiimiakatemiassa luovuutta etsimässä.

Tiimiakatemia on yrittäjyyden huippuyksikkö, jossa 3,5-vuotiset tradenomiopinnot suoritetaan osuuskunnissa. Tiimiakatemian  perustaja  Johannes Partanen haki 20 vuotta sitten ensimmäisiä opiskelijoita ilmoituksella: ”Haluatko lähteä matkalle maailman ympäri ja oppia samalla hieman markkinointia?”


Nykyisin tiimiakatemiaan otetaan vuosittain n. 50 opiskelijaa, joista jopa puolet ryhtyvät valmistuttuaan yrittäjiksi. Opiskelijat jaetaan heti ensimmäisenä päivänä Belbinin tiimiroolitestin tulosten perusteella yritystiimeihin ja opintojen päätteeksi tiimit lähtevät maailmanympärysmatkalle.

Tiimiakatemiassa ei ole opettajia eikä luentoja. Ei myöskään tenttejä eikä luokkahuoneita. Päävalmentaja Ulla Luukas kertoi että ensimmäisenä vuonna valmentajan rooli on hieman suurempi, mutta tiimien kehittyessä opiskelijat muuttuvat yhä omatoimisemmiksi. Tiimiakatemia- brandi kansainvälistyy kovalla vauhdilla, mm. Brasiliassa, Espanjassa ja pian myös Qatarissa on oma Tiimiakatemiansa.

Esittelykierroksen jälkeen osallistuimme osuuskunta IdeaFly:n treeneihin. Treenit ovat osuuskuntalaisten viikottaisia palavereita yhdessä valmentajan kanssa, joissa keskustellaan fiiliksistä, oppimisesta ja osuuskunnan asioista. Valmentaja osallistuu keskusteluun vain tarvittaessa.



Iltapäivällä luovuuden asiantuntija Ville Keränen Monkey Busineksesta johdatteli meitä Kaleidoskoopin avainkysymysten äärelle. Aloitimme sisäisen säätilamme tutkimisella, jonka jälkeen keräsimme mahdollisimman paljon meitä askarruttavia kysymyksiä. Niitä syntyikin aika paljon! Valitsimme ryhmissä kysymyksistä kolme tärkeintä, jotka olivat:

  • Mitkä ovat luovuuden rajapinnat?
  • Onko vähemmän enemmän?
  • Miten saadaan pysyviä tuloksia?


Kysymysten keruun ja niistä virinneen keskustelun lisäksi teimme torninrakennustehtävän Tiimiakatemian opiskelijoiden johdolla. Rakennusmateriaaleiksi meille annettiin spagettia, lankaa, teippiä ja vaahtokarkki! Tornin rakennustaidoissamme oli parantamisen varaa, sillä vain yksi ryhmä sai tornin kokoon.

Kaleidoskooppilaisten kommentteja vierailusta:

”Tiimiakatemia on innostava paikka, jossa on tekemisen meininkiä! Luovuus on asenne, jota voi oppia.”
– Tiina, Turun AMK

”Tiimiakatemian opiskelumuoto hioo opiskelijoista timantteja eli haluttuja työntekijöitä ja tulevaisuuden menestyviä yrittäjiä!”
Timo, Turun AMK

”Ilo nähdä innokkaita opiskelijoita aidossa dialogissa kehittämässä omaa osuuskuntaansa.”
–Kaj, Turun AMK

”Teoria yhdistyy heti käytännön yrittäjyyteen. Erilaiset persoonat kannattelevat ja vievät eteenpäin yhteistä liiketoimintaa.”
–Säde, TUT

”Into ja energia tuntuvat yhdistyvän nuorissa yrittäjissä, työtiloissa työskentelevät samanaikaisesti kolmen eri vuosikurssin opiskelijat myös ristiin eri projekteissa.  Oppimispolku tuottaa itsenäisiä tekijöitä, mutta lähtökohtainen asenne on oltava heti alusta oikeanlainen, sillä ensimmäisen lukuvuoden aikana syntyy kaaos kun opiskelijoille ei kerrota erityisesti mitään tulevasta. Tämä pienentää ryhmän kokoa voimakkaasti. Opiskelijoiden oma käyttäytyminen oli reipasta ja aloitteellista, vaikutti siltä että monet projektit tehtiin palvelualoille, esimerkiksi ravintola-alalle.” -Pekka, Turun AMK

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti