keskiviikko 15. helmikuuta 2012

Voiko laiva olla epäsymmetrinen?

Onko laivan oltava aina symmetrinen? 

Aker Arctic Technology on suunnitellut Arctech Helsinki Shipyard:lle epäsymmetrisen Aker ARC 100-jäänmurtajan, joka raivaa kerralla leveämmän väylän kulkiessaan osittain sivuttain.

Kuva on Aker Arcticin julkaisusta "Aker Arc 100"
Arctech Helsinki Shipyard soveltaa tekniikkaa Venäjän kuljetusministeriölle valmistamassaan monikäyttöisessä hätä- ja pelastusaluksessa.

Kuva on Aker Arctic uutiskirjeestä " Arctech Helsinki Shipyard to build an Innovative Multipurpose Emergency and Rescue Vessel for Russian Ministry of Transport"
Pohdintoja:
  • Mitä muita funktioita laivan epäsymmetrisyys voisi parantaa?  
  • Miten epäsymmetrinen risteilyalus tai rahtialus toimisivat?  
  • Mitä innovaatioita laivan epäsymmetrinen muotoilu voi tarjota?

    Ei kommentteja:

    Lähetä kommentti