tiistai 12. marraskuuta 2013

Yritysviestintää elokuvan keinoin

Jan Laurell, Meriaura Group
- Halusimme kuulla henkilökunnan mielipiteitä, ajatuksia ja näkemyksiä siitä, mitä voisimme kehittää. Huomasimme, että maa- ja meriorganisaatioiden välille kaivattaisiin lisää läpinäkyvyyttä, kertoo Meriaura Groupin henkilöstöjohtaja Jan Laurell.

Kaleidoskoopin projektituottaja Lan Le, esitteli toisilleen Meriaura Groupin ja turkulaisen tuotantoyhtiön, Hallava Filmin. He lähtivät yhdessä ideoimaan eri mahdollisuuksia käyttää elokuvaa yrityksen sisäiseen viestintään.

- Meitä helpotti paljon se, että Hallava Filmin tuottaja, Toni Panula, oli niin hyvin perillä meidän toimialasta. Jonkun muun kanssa suunnittelu olisi voinut olla haastavempaa, Laurell toteaa.

Video vai mapillinen papereita?


Laurell kertoo, että alkuperäisenä ideana oli tehdä reportaasimainen Meriaura News, mutta pikkuhiljaa idea alkoi muovautua ajattomampaan, dokumentaariseen suuntaan, pienen huumorin höystämänä. Käsikirjoitukset ovat viilausta vailla valmiina, näyttelemisen hoitaa henkilökunta itse.

- Videon tarkoituksena on saada meriorganisaatiolle paremmin tietoa siitä, mitä toimiston eri osastoissa tehdään. Se toimii myös perehdyttämismanuaalina uusille työntekijöille. Kukapa nyt ei mielummin katsoisi vartin elokuvaa, kuin selaisi mapillista papereita", Laurell sanoo.

Laurell ja Panula uskovat, että videon käyttäminen yritysmaailmassa on yleistymässä.

 - Elokuva kertoo tarinan, jossa on faktat kohdillaan, mutta siinä käytetään myös emotionaalista viestintää. Elokuva herättää tunteita ja katsoja samaistuu ja omaksuu asiat tarinan kautta. Se luo yhteyksiä ja mielikuvia ja on hyvä keino saada työntekijät sisälle yrityksen ajatusmaailmaan ja tapoihin toimia, Panula toteaa.

- Yhteiskunta ja sen tavat ovat muuttuneet. Nykyään interaktiivisempi väline toimii vaikuttavammin. Välttämättä ei aina vain tule mieleen, miten asiat voisi hoitaa uudella ja erilaisella tavalla, Laurell kertoo.

Laurellin mukaan henkilökuntaa ei ollut vaikea innostaa videon pariin. Yhteishenki nousee heti, kun tehdään yhdessä muutakin kuin päivittäisiä töitä. On tärkeää, että myös yrityksen johto sitoutuu tämänlaisiin projekteihin.

Kahden alan yhdistämisessä on myös haasteensa


Meriaura Groupilla tai Hallava Filmillä ei kummallakaan ollut aikaisempaa kokemusta vastaavasta, kahden eri toimialan yhdistämisestä.

- Suurin haaste oli varmaankin se, että lähdimme liikkeelle niin yleismaailmallisesta tilanteesta, jossa kumpikaan osapuoli ei ollut täysin varma mitä halutaan ja millaiseen lopputulokseen pyritään. Pilotithan usein ovatkin juuri sellaisia, että tuote muuttuu matkalla hyvinkin paljon. Myös kahden eri yrityksen aikataulujen sovittaminen yhteen, on ollut haasteellisa, Panula toteaa.

Panula kuitenkin uskoo, että tulevaisuudessa vastaavat tuotokset muuttuvat varmasti helpommiksi, nyt kun siitä on jo kokemusta.

Videolle löytyi muutakin käyttöä


Pilotti on poikinut myös muuta yhteistyötä yrityksien välillä. Hallava Filmi on toteuttanut myös muita videoita Meriauralle.

- Viimeksi tehtiin referenssivideo. Asiakas ymmärtää paljon paremmin, miten homma oikeasti menee, kun asia esitetään visuaalisesti. Varsinkin jos toisella puolella ei ole insinööri vastassa,  Laurell kertoo.

Pilotin kuvaukset pidetään tänä syksynä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti